Fast Movers Groep ‘Sparren’
SlideshowImage object SlideshowImage object
SlideshowImage object SlideshowImage object
SlideshowImage object SlideshowImage object

Agenda

Bijeenkomst 1 2016

20-01-2016
20 januari

"Voorspellen is lastig omdat het over de toekomst gaat", sprak onlangs een ter zake deskundige toen hij de uitkomsten liet zien van een Delphionderzoek, gehouden in 1999, onder dertig topexperts uit de foodbranche over hun visie op de marktsituatie in 2010. Bijvoorbeeld de voorspelling over de marktaandelen in 2010. In 1999 voorspelden de dertig experts: AH 30% - Laurus 25% - C1000 21% - Superunie 14% en dus voor Aldi en Lidl samen 10%. Detailresult, overigens, bleek in die voorspelling in 2010 lid te zijn van Superunie. Dat is uitgekomen. Maar de marktaandelen pakten toch wel anders uit: AH 34% - Jumbo 20% - Superunie 29% - Lidl 9% en Aldi 7%. Ander voorbeeld: de online-supermarktomzet in 2010. Toch minimaal 5%, dachten de 'zwartkijkers', en we zitten nu in 2015 'al' op 1,5%! En wat dacht u van alle kleinere supermarkten, tot 400 m2 vvo, die zeker zouden verdwijnen? Maar Spar, Coop Compact etc. doen nog volop mee in de strijd. En hoe zou het nou komen dat we er zo naast zitten? Omdat het over de toekomst gaat en/of omdat men de eigen wens vertaalt in een toekomstige realiteit? Olv Leo Kivits wagen we onszelf in groepjes aan een voorspelling voor de toekomst.